Αγγελική Ξένου: "Ο άνθρωπος χρειάζεται εγγύτητα σωματική, πνευματική και ψυχική για να ανταπεξέλθει τις οποιεσδήποτε δυσκολίες."

Ο μεγάλος Δημήτρης Χορν είχε πει «Ηθοποιός σημαίνει φώς!», για εσάς ποια είναι η έννοια του ηθοποιού;

Ας ξεκινήσουμε από το τι σημαίνει Υποκριτική και μετά θα ανακαλύψουμε την έννοια του ηθοποιού. Η Υποκριτική, λοιπόν, είναι Τέχνη, Επιστήμη και Επάγγελμα. Όταν ένας ηθοποιός υπηρετεί το τρισυπόστατο της Υποκριτικής, μόνο τότε σημαίνει «φως». Είναι αυτή η αδιαίρετη τριάδα που τον καθιστά σύνδεσμο της Ανθρωπότητας. Και για να το εκφράσουμε και με μια πιο ποιητική διάθεση, ο ηθοποιός γεφυρώνει τη λογική με τη φαντασία, τις ιδέες με την πράξη, ανοίγει πολυεπίπεδους οδούς επικοινωνίας... γι' αυτό και είναι υπερβατικός. Το «φως» που καλείται να μεταδίδει είναι οι πανανθρώπινες αλήθειες.

Οι μέρες που ζούμε είναι δύσκολες, πώς όμως πιστεύετε ότι μπορεί η Τέχνη να τις κάνει καλύτερες;

Όπως έκανε στους τόσους αιώνες ανθρώπινης Ιστορίας... διατηρώντας το λύχνο του πολιτισμού άσβεστο. Η Τέχνη είναι η ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνεί με τρόπο ποιητικό τις αγωνίες, τους πόνους και τις χαρές του για να ξορκίσει τη μοναξιά της ύπαρξής του. Ο άνθρωπος χρειάζεται εγγύτητα σωματική, πνευματική και ψυχική για να ανταπεξέλθει τις οποιεσδήποτε δυσκολίες. Μέσω της Τέχνης η ηθική του ανάταση συντελείται με τρόπο μοναδικό!

Είναι μια άσχημη περίοδος για τον χώρο σας. Πώς βλέπετε το μέλλον; Ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στον κόσμο και στα πρόσωπα που παίρνουν τις αποφάσεις;

Αυτή τη στιγμή οι καλλιτέχνες και οι εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού, όπως γνωρίζετε, φυτοζωούμε. Η μοίρα μας βέβαια δεν είναι πολύ διαφορετική από άλλους κλάδους. Κατανοώ πως πρέπει να περιοριστεί η εξάπλωση του covid-19, και σίγουρα δεν είμαι συνομωσιομανής, όμως θεωρώ πως θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί όλα αυτά τα δυσβάσταχτα μέτρα, αν είχε ενισχυθεί το σύστημα υγείας με γενναίες προσλήψεις γιατρών, νοσηλευτών και υγειονομικού προσωπικού, με αύξηση των ΜΕΘ, και επίταξη των ιδιωτικών κλινικών. Παράλληλα, για να αποφευχθεί ο συνωστισμός στα ΜΜΜ έπρεπε να αυξηθούν ο στόλος και τα δρομολόγια σε όλα τα μέσα, κάτι που επίσης απαιτεί γενναίες προσλήψεις σε προσωπικό. Θα έπρεπε σε όλους τους χώρους δουλειάς να υπάρχει υγειονομικό πρωτόκολλο προστασίας των εργαζομένων και σε περίπτωση μη τήρησής του να τιμωρούνται οι εργοδότες. Στα περισσότερα θέατρα, ακολουθούσαμε όλους τους νέους κανονισμούς υγιεινής και ήμασταν υποχρεωμένοι να λειτουργούμε με το 30% της πληρότητας στην αίθουσα, χωρίς να έχουμε καμιά σιγουριά ότι θα έχουμε οικονομική ενίσχυση για την απώλεια τόσων θέσεων. Διεκδικούμε βεβαίως, αποζημιώσεις, ως εργαζόμενοι αλλά δε θέλουμε να ζούμε στην επαιτεία. Αυτό που θέλουμε είναι να επιστρέψουμε στους χώρους δουλειάς μας ασφαλείς. Ας αναφέρουμε κι αυτό : κανένα κρούσμα δεν παρατηρήθηκε σε θέατρα που λειτουργούσαν πριν τη δεύτερη καραντίνα.

Το θέατρο είναι ζωντανή τέχνη κι έτσι οφείλει να παραμείνει. Οι καλλιτέχνες και οι εργαζόμενοι στο Θέαμα-Ακρόαμα εδώ και μήνες συσπειρωνόμαστε στα σωματεία μας και δίνουμε αγώνες καθημερινά για όλα αυτά που δικαιούμαστε από την Πολιτεία. Όταν βγούμε από τον εγκλεισμό θέλουμε τον κόσμο στο πλευρό μας.

Γιατί πιστεύετε ότι όλο και περισσότερος κόσμος επιλέγει τον χώρο της υποκριτικής;

Η πλειοψηφία από ματαιοδοξία, οι εκλεκτοί από αυξημένες δόσεις ευαισθησίας και συναίσθησης.

Όταν σβήσουν τα φώτα και κοπάσουν τα χειροκροτήματα ποια συναισθήματα μένουν στα άτομα που εργάστηκαν για την παράσταση;

Θα σας απογοητεύσω, αλλά δεν γνωρίζω τι μπορεί να αισθάνονται οι άλλοι συνάδελφοι. Εγώ πάντως, τις περισσότερες φορές, αποζητώ την χαλάρωση πηγαίνοντας σε μια μουσική σκηνή, για φαγητό με φίλους ή απλώς επιστρέφοντας στο σπίτι για ύπνο.

Έχετε να μας διηγηθείτε μια περίεργη κατάσταση που ζήσατε πάνω στη σκηνή;

Μια φορά έχασα τα λόγια μου και άργησα να τα ξαναβρώ όσους αυτοσχεδιασμούς και να έκανα προς διευκόλυνσή μου. Δεν έχω ζήσει πιο ντροπιαστική στιγμή στη θεατρική μου ζωή. Είναι ένας από τους εφιάλτες όλων των ηθοποιών κι εγώ είχα την ατυχία να τον ζήσω.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Πριν το δεύτερο lockdownείχαμε αρχίσει προετοιμασίες με τη νεοσύστατη ομάδα "rideau", για τη νεανική παράσταση «... άρεσε και του δάσκαλου». Η παράσταση θα έκανε πρεμιέρα στις 21 Δεκεμβρίου στο Από Κοινού Θέατρο. Όπως καταλαβαίνετε οι πρόβες μας έχουν διακοπεί και αναμένουμε, όπως όλοι, τη λύση του απαγορευτικού για να συνεχίσουμε τις εργασίες μας. Η πρεμιέρα θα πάρει αναβολή σύμφωνα με το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση με την πανδημία. Είμαστε σε αναμονή αλλά μας διακατέχει και επιμονή. Οι ηθοποιοί της ομάδας 'rideau' είναι ταλαντούχα παιδιά με δυναμισμό και σπιρτάδα, το καλύτερο υλικό για το σκηνοθετικό μου σχεδιασμό. Η συνεργασία μου με την Ευγενία Βησσαρίου, τον Νίκο Παπαγιάννη και τον Μάριο Σακκά με γεμίζει χαρά και αισιοδοξία για μελλοντικά project.

Κλείνοντας ποια ευχή θέλετε να στείλετε στους αναγνώστες μας;

Να μην αφήνουν το φόβο να μαυρίζει την ψυχή τους και να συνεχίσουν με πείσμα τους προσωπικούς και συλλογικούς τους αγώνες για τη ζωή που τους αξίζει!